Valet 2010

Jag sa till mig själv att jag inte ville ha något politiskt skit i bloggen, men ändå känns det som att det borde komma med här.

Jag förstår inte riktigt hur människor tänker längre. Visst ska man rösta för vad som är bäst för dig, men saken är att man måste tänka lite längre fram vilket jag skulle vilja säga att alliansen inte gör. Visst, deras politik håller i NULÄGET, men i framtiden, inte speciellt bra. Visst låter det bra att om man är frisk så ska alla som är döende arbeta osv.. men vad händer när DU blir döende? Vill du verkligen arbeta då? Ska du bli utförsäkrad och sättas i arbete? För det är precis vad alliansen propagerar.

Vi har växt upp i ett samhälle som har blivit uppbyggt av det rödgröna styret, och var det något fel på det? För dem rödgröna har byggt upp vårt samhälle sen lång tid tillbaka och vi har aldrig haft några problem som andra länder. Vårt land är bättre än USA när det gäller sjukvård och välfärd, men med alliansen så går vi neråt för alliansen river ner ett fungerande samhälle och gör att de som inte har råd med dem privata sjukhusen får gå utan, vilket i slutändan blir en börda för oss alla.

Inte för att rödgrönas förslag är helt genomgoda, men dem tänker i alla fall lite mer långsiktigt och vet vad dem håller på med, för som sagt. Det är dem som har byggt upp det fungerande samhället vi har idag.

Det slog mig idag... Om alliansen vinner så kommer det bara göra mig mer bestämd över att jag inte vill stanna kvar i Sverige och se hur klyftorna ökar mellan klasserna och se hur ett välfärdat land sakta bryts ner. Jag lever hellre i fattigdom i ett land som arbetar sig uppåt än ett land som sakta bryts ner bara för att människor inte kan tänka längre än vad näsan räcker.

Om man är stolt över att vara svensk, måste man också vara stolt över samhället vi byggt de sista 100 åren. Och det innebär att vi kan inte låta det försvinna eller tas bort bit för bit, för att ge plats åt ett samhälle som värderar negativa rättigheter snarare än positiva rättigheter.

//B1

Kommentarer
Postat av: lina

Håller med!

2010-09-20 @ 15:20:14
URL: http://linaanderss0n.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0